Bildbehandling


Mina favoritprogram för bildbehandling
För att göra en hemsida om fotografi digital såväl som analog känner jag att det är av viss vikt att känna till hur jag ser på efterbehandling av digitala bilder. Jag började min analoga fotoskola i Boësens Fotografiskas svart-vita filmlabb på GrevTuregatan i Stockolm. Jag arbetade där varje sommarlov för att tjäna ihop till den kamerautrustning jag just då eftertraktade.


Hos Boësens Fotografiska arbetade två äldre fotokopister (kvinnor) i det svart-vita filmlaboratorium som fanns över gården på GrevTuregatan 10 iStockholm. Där fick jag min utbildning i framkallningens, bildkopieringens samt bildretuscheringens konst. De kunskaper och färdigheter jag tillägnade mig då, i början av 1960-talet sitter kvar än idag. Trots att jag sedan början av 2000-talet övergått till digital fotografi känner jag då och då en obetvinglig lust att ta fram min analoga kamera, ladda en Tri-X eller Ilford HP5. Gå ut och fånga vardagens små situationer. Framkalla filmen och till sist scanna negativen för att efterarbeta digitalt. För det är något speciellt med analog svart-vit fotografi. Gradationen, tonomfånget är annorlunda. Stundtals känner jag också lusten att gå in i ett analogt mörkrum. Ladda förstoringsapparaten med mina negativ och framkalla rakt genom analoga bilder. Besväret med att hantera alla vätskor till trots.


Från det ögonblick jag gick över från analog fotografi till digital beslöt jag mig för att använda liknande teknik som för analogt foto. Skapa, bearbeta och arkivera originalbilden som ett negativ! Alltså gäller för mig bara RAW-filer för mina digitala original. Jag anser att det är oundvikligen nödvändigt att behålla originalbilden opåverkad. Precis som ett negativ eller originaldiabild. För att bearbeta mina digitala ”negativ” började jag som många med att använda Photoshop. Men det programmet är för mig på tok för omständligt. Vad jag menar är att jag tvingas att arbeta i en viss hierakisk ordning för att få ett resultat. Photoshop lider av att vara skapat tidigt och av progammerares sätt att tänka. Intuitiva och spontana arbetssätt fungerar inte. På MS-DOS-tiden hamnade jag i en dåtida Apple-butik och fick se hur ordbehandling gick till i en Mac. Då bestämde jag mig för Mac. 

Som Mac-användare sedan 1980-talet var det en lättnad när Apple presenterade sitt bildbehandlingsprogram Aperture. Jag har använder det programmet sedan version 1.0 (i skrivande stund version 3.1) med gott resultat. Men, så kom jag att titta närmare på danska Capture One. Ett program som är skapat av och för fotografer. Jag började med version 3.0 och fann att det gav mig snabbare bättre resultat än med Aperture. Tyvärr saknar Capture One (nu i 5.0 version) de automatiska arkiveringsfunktioner som Aperture och Adobe Lightroom besitter. Men, Capture One är intuitivt och det är lättanvänt. Jag har till dags dato inte funnit ett program som ger bättre (vackrare) skärpa och realistiska färger direkt med automatfunktionerna! Min favorit är alltså Capture One 5.0 med Lightroom 3.1 och Aperture 3.1 tätt efter. Jag har laddat hem och provat Hasselblad Phocus eftersom det är gratis och fungerar som enkel RAW-famkallare. Resultatet påminner starkt om Capture One. Klart bättre än Adobe RAW 6.2, Lightroom och Aperture. Men programmet har starkt begränsad användbarhet för den som inte använder en Hasselblad. Eftersom Photoshop är så omständligt för att få ett önskat resultat har jag sökt andra, helst plug-ins till Aperture och Lightroom.


Genom den utmärkta entusiastsajten Nikonians kom jag i kontaktmed och provade Nik Software Silver Efex Pro och jag var fast! Jag använder idag samtliga program från Nik Software utom NX2 Pro som är en RAW-framkallare dedicerad för Nikonkameror. Nämnda Silver Efex Pro ger underbara svart-vita bilder. De bilder jag får fram ur printern påminner starkt om analoga svart-vita bilder. Programmet kan framgångsrikt återskapa karaktären från de mest populära svart-vita filmerna. Color Efex Pro 3 ger mig frihet att påverka mina bilders färgkaraktär på alla upptänkliga sätt. Programmet kan återskapa karalktären från ett utval populära färgfilmer. Både dia och negativa. Viveza 2 är ett program där jag utan att behöva skapa masker kan göra små lokala justeringar av färg, kontrast och detaljrikedom. samtliga program är i dag i 64-bitars version och finns som plug-ins till Aperture, Lightroom och Photoshop. Övriga program från Nik Software är ännu i 32-bitars versioner, men fullt användbara. D-fine är en suveränt bra bruseliminerare där jag kan göra brusreducering lokalt i bilden! Sharpener Pro 3.0 finns i två varianter. En som sak användas först i arbetsflödet för att ge grundskärpa till RAW-filen. Den andra används sist i flödet och kan anpassas för en mängd media. Skärm, printer eller tryck. Senaste tillskottet är Nik Software HDR Efex Pro.


Nik Software HDR Pro är ett underbart lättanvänt program för att skapa bilder med stort dynamiskt omfång. Som vanligt är det lämpligt att ta 3, 5 eller 7 bilder med olika exponering. Från underexponering till överexponering för ett slutresultat med stort dynamiskt omfång. Det går att använda HDR Pro på enskaka bilder och det ger ibland ett mycket bra resultat. Ett resultat som inte påminner om någon annan metod för att sträcka ut bildens kontrastomfång. Min HDR-bildserie laddar jag in i HDR Pro och efter en kort stund (beroende på datorns grafikkapacitet) finns ett klart HDR-resultat. Smidigt! Jag kan också välja om jag vill ha en bild med realistiskt omfång till en extrem HDR-bild. Det finns i programmet ett stort antal varianter av HDR-algoritmen så jag kan från menyn välja vilken karaktär min HDR-bild ska ha. Givetvis kan jag skapa min egen profil. Intressant är att jag också i HDR-programmet kan göra begränsade, lokala justeringar! Nik Software har sin skyddade U-Point Technology som möjliggör lokala bildjusteringar utan att behöva skapa masker och lager. Om jag ångrar mig får jag göra om bilden från början. Men det spelar mindre roll eftersom programmen arbetar mycket snabbt. 


Använder du, som jag, en Mac Book Pro SSD och SSD-lagringsutrymmen utanför datorn går allt blixtrande snabbt. Nik Softwareprogrammen gör det möjligt för mig att arbeta på ett nära nog analogt sätt. Jag kan justera små delar av bilden. Precis som i det analoga labbet med skuggning och pjattning samt att andas på bilden så framkallningen accelereras på en punkt. Jag ser också resultatet omedelbart. Jag beklagar att Capture One inte erbjuder plug-ins. Jag får alltså arbeta i Aperture och Lightroom för att få ett bra arbetsflöde utan alltför många sidospår. Jag längtar till den dagen Nik Software kan användas i Capture One. Eller blir Hasselblad Phocus den nästa programvara som kommer att acceptera Nik Software plug-ins? Phocus med Nik Software bör kunna erbjuda det mesta en fotograferande entusiast och yrkesfotograf behöver.