måndag 8 november 2010

Lördag den 30 oktober

Dag 2, ankomst Sydafrika, Hoedspruit, Krugerparken, Olifants camp

Vid tretiden, när vår Boeing 747 befinner sig mitt över Afrika flyger vi över ett enormt åskoväder. Molnen under oss är stundtals konstant upplysta. Nu befinner vi oss på dryga 11 000 meters höjd för att undvika ovädret. Vi landar på Johannesburg Oliver Tambo-flygplatsen enligt tidtabell vilket innebär att vi har över tre timmar på flygplatsen.

Vi checkar in i Sydafrika, tar vårt bagage (som kommit fram utan problem!) från bagagebandet, går genom tull och checkar in på nästa flyg som ska ta oss från Johannesburg till Hoedspruit. Nu har vi gott om tid att ta ut Rand ur bankomat på flygplatsen. Jag noterar av förstasidorna på dagstidningarna att ANC-ledaren, Jacob Zuma, tillika Sydafrikas president, nu sparkat ut de sista två vita ur regeringen. Jag har all respekt för att man vill ha majoritetststyre. Men som det nu ser ut är det stor risk att ”regnbågsnationen” förlorar sin regnbåge. Det integrationsarbete som Desmond Totu och Nelson Mandela lagt ned verkar sakta ersättas av någonting annat. Känns illavarslande!

Det flyg som ska ta oss till Hoedspruit visar sig vara en högvingad två motors turboprop de Havilland Dash 8-300. I den här lilla maskinen är bagagehyllorna mindre än i de stora interkontinentala maskinerna. Nu visar sig min nyinköpta kamera- och lap-topryggsäck, Think Tank Airport Anitidote v 2.0, vara smart konstruerad. Datorskyddsväskan går att ta ur så att hela ryggsäcken blir mindre och passar utmärkt i den mindre bagagehyllan i Dashen.

Under inflygning till Hoedspruit visade det sig att det jag trodde var luftgropar var piloten som undvek att krocka med några gamar som ”segelflög” på hög höjd (över 1000 meter). Piloten bad om ursäkt för den något ”guppiga” inflygningen. Vid taxningen på den extremt stora militärflygplatsen i Hoedspruit fick vi sällskap en stund av en grupp vårtsvin. Vi är i Afrika! Vi möts av en lagom fuktig värme som är riktigt behaglig. Cikadornas gnidande är nästintill öronbedövande. I den mycket lilla flygplatsbyggnaden finns Avis agent. Istället för att få en Toyota Versio så var vi ”uppgraderade” till en Toyota Hilux, en fyrhjulsdriven, fyrsitsig lastbil där flaket täckts med en ”hard-top”.
Precis vad jag drömt om att få köra i de nationalparker vi ska besöka. I HiLux sitter vi alla högre. Marfrigången är hög och det finns fyrhjulsdift att ta till! Underbart. Dessutom HiLux dieselmotor.

Efter all byråkrati, vatten och fruktinköp i Hoedspruit, satte vi av mot vår första anhalt, Krugerparken. Den ganska stora Toyota HiLux visar sig vara riktigt lätt att köra. Storleken till trots. Den känns som en vanlig sedan att manövrera. Vi checkade in i Krugerparken och körde upp till vår första övernattning, Olifants camp. På väg upp till campen ser vi delar av ”the Big Five”. Elefant, buffel samt noshörning (på håll), giraff, sebror och fåglar. 

Väl framme vid Olifants camp kan vi installera oss 
i varsin bungalow. En för Eva och mig och en för Lisa och Erik. Våra bungalows ligger på en höjd med utsikt över en nu uttorkad flodfåra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar