tisdag 9 november 2010

Måndag 8 november

Dag 11, till Durban för flyg till Port Elisabeth

Efter en härlig frukost på AmaZulu lodge tar vi en sista shoppingtur i St Lucia. Vi tankar vår  hyrda Toyota HiLux och kör mot Durban och King Shaka flygplatsen. En helt nybyggd flygplats. Den byggdes för att underlätta transporterna av alla fotbollfans under fotbolls VM. Vi åker i god tid eftersom jag misstänker att det kan ta lite extra tid att reda ut varför glaset i vänster backspegel saknas.

Vi checkar in på King Shaka Airport. Här kontrolleras allt handbagae vad gäller storlek och vikt! Något andra flygbolag borde ta efter. Min nyinköpta Think Tank Airport Antidote v 2.0 visar sig rymmas med marginal inom tillåtna mått. Med en liten Canadair Regional Jet 200 från South African Airlines Express flyger vi tillsammans med 46 andra till Port Elisabeth. I den här maskinen är bagagehyllorna lika små som i Dash-planet vi flög till Houdspruit. Så jag får ta ut datorväskan med dator för att få in väskan i hyllan. Dator i sin väska lägger jag på kabingolvet inder sätet framför.

Vi anländer till Port Elisabeth tio minuter sent. Vi var 20 minuter försenade vid starten. I Port Elisabeth tar vi oss till Avis uthyrning för att ta ut vår nästa hyrbil, en Toyota Verso. Det visar sig att vi istället får en Hyundai IX35. En uppgradering säger uthyrningsagenten. Får väl antas vara det, men den här bilen är klart mindre än den Toyota HiLux vi hade nöjet att köra från Houdspruit till Durban.

Avis hyr inte längre ut GPS mottagare utan hänvisar oss till Vodaphone- eller MTN-butikerna inne i flygplatsen. Erik och Lisa försöker stuva in alla resväskor medan Eva och jag återvänder till flygplatshallen för att hyra en GPS. I Vodaphonebutiken får vi klart för oss att hyra av en GPS under återstående 15 dagar kommer att kosta lika mycket som att köpa en ny GPS. Vi prövar i MTN-butiken men där har man ingen GPS i lager. Åter till Vodaphone där Eva och jag bestämmer oss för att köpa en NDrive Touch. Den modellen är prissänkt från 1800 Rand till 1100.

Vi bedömer att en GPS är värdefull främst när vi ska navigera genom större städer och framförallt i vår resas sista anhalt, Kapstaden. Där en navigator nödvändig för att hitta rätt. Vi kan nu köra till vår övernattning Ibhayi Guest Lodge i Port Elisabeth. Den här lodgen ligger nära flygplatsen så vi är snabbt där. Ibhayi Guest Lodge visar sig vara lika trivsamt som vid tidigare resa. Vi övernattade här 2008. Här kan jag för första gången koppla upp mig mot internet och påbörja bloggandet. Imorgon ska vi köra till Knysna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar