tisdag 9 november 2010

Fredag 5 november

Dag 8, Hulhulwe Imfolosi Park, St Lucia, AmaZulu Lodge


Vi stiger upp tidigt för att återvända till den dödade buffeln för att förhoppningsvis få se de lejon som höll måltiden. Tyvärr hade lejonen eller hyenor, eller båda släpat undan kroppen in i bushen. Vi träffar på Rick, med en ny morgontur, som berättar vad som hänt och att vi kan se två lejon, de troliga gärningsmännen, som ligger och slöar för att smälta maten. Den ena på en klippavsats, den andra på en trädgren. Rick pekar ut platserna på vår karta.

Vi försöker se båda lejonen, men kan bara se den ena, den som ligger på klippavsatsen. Någon "lejonens festmåltid" fick vi tyvärr inte uppleva.

Vi checkar ut från Hilltop och kör mot St Lucia för att ta in på samma lodge vi besökte 2008, AmaZulu Lodge. I Mtubatuba, en stad 2,3 mil från St Lucia kör jag fel - igen! Samma misstag gjorde jag för två år sedan. Avtagsvägen utanför staden kommer så plötsligt att jag missar den. Även då upplevde Eva och jag Mtubatuba som nu, en ytterligt trist, skrämmande håla. Utanför köpcentret står tungt beväpnade vakter! Automatkarbin, M 24 och pumphagelgevär är utrustningen för de vanliga säkerhetsvakterna!

På kvällen äter vi på restaurang Ski-Boat Club lite bortom huvudgatan i St Lucia. Stället rekommenderas oss av en butiksinnehavare, Trevor, i St Lucia. Jag äter en grillad sjötunga som lika väl kunde marknadsförts som ”Fish and Chips”. Inte speciellt upphetsande!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar