måndag 8 november 2010

Fredag 29 oktober

Avresan

Sitter just nu i British Airways BA 55 jumbojet mitt över Tunis på drygt 10 000 meters höjd i en hastighet av 1020 km/h på väg från London, Heathrow till Sydafrika, Johannesburg. Har just fått en sen middag bestående av havsaborre, rotmos, spenat och tomatröra. Anständigt måltid, även om rotmoset var karaktärlöst.

Det som retat mig vid ilastningen i London är, som vanligt idag, alla resenärer som tar med hela sitt bagage ombord. British Airways tycks inte vara kinkiga med vikt och volym! Det tar nu extra lång tid för dessa passagerare att ta sig ombord och sedan vid framkomsten ta sig ur flygplanet. Jag är ytterst irriterad på det här oskicket. Även om du vill vara säker på att bagaget kommer fram oskadat och utan att något är stulet, anser jag att alla skall checka in sitt mer omfattande bagage.

Vi lämnade Varberg i morse, fredag den 29 oktober, klockan 08.25 (Öresundståget var något försenat) för att resa till Köpenhamn, Kastrup. Efter en frukost och varsin Melarone, malariaprofylax. Vi kommer börja vår Sydafrikaresa i riskområde för malaria. Varberg var milt, men gråmulet och i Köpenhamn lyste solen. Från Kastrup tog oss British Airways till Heathrow där vi ankom tjugo minuter försenade. Planet var försenat till Kastrup. Det spelade nu inte någon roll för Eva, Erik, Lisa och mig själv, eftersom vi hade gott om tid på Heathrow innan klockan nådde 19.05. Avgångstid för vår flight till Johannesburg. Vad som slår Eva och mig är den avsevärt försämrade service som flygbolagen erbjuder idag. Alla tycks bli mer eller mindre som Ryanair. Jag får ett lågt pris på flygresan, men måste i gengäld betala för att boka sittplatser mer än 24 timmar i förväg. Klar Ryanair-varning!

På Heathrow åt tre av oss en lättare middag, Cesarsallad. Erik ville ha en mer substansiell måltid. Vi åt på Giraffe, en servering Eva och jag nyttjade redan förra gången vi reste till Sydafrika, 2008. Även den här gången var maten god och kaffet extremt bra. När vi åker hem, om tre veckor, övervägr vi att satsa på Gordon Ramseys restaurang, Heathrow. På Heathrow kompletterade vi med fler övergångskontakter från Sydafrikansk elnätsstandard via brittisk till europakontakter. Lite krångligt, men enda vägen som fungerar.

När vår flight påbörjades fungerade inte film och musikdistributionen i British Airways Boeing 747. Den åtgärd personalen vidtog var den sedvanliga Windowsmetoden - hard reset. Att starta om systemet. Efter omstart kunde jag botanisera i utbudet av filmer och musik. Senaste ”Shreck” fanns bland filmerna. Upptäckte att det fanns en CD med Wagneroperor! I en inspelning med Leif Segerstam som leder Helsingfors symfoniorkester. Sångare är Juha Uusitalo, Skivan - The Wagner Album. Det slår mig när jag lyssnar till tolkningen att Sir George Solti med Dieter Fischer-Diskau i sin krafts dagar, enligt min uppfattning, är fullständigt överlägsen den här tolkningen. Inspelningen låter dessutom stundtals som en mellanvågssändning från 1960-talet. Dessutom med tydliga digitala störningar, knäppar och sprak.

Nu hoppas Eva, Erik, Lisa och undertecknad att anlända enligt tidtabell till Johannesburg för att göra det sista lyftet från Johannesburg till Hoedspruit och Krugerparken. Vår första anhalt i Sydafrika. Just nu sitter jag och längtar till Regnbågsnationen, dess natur, djurliv, flora och människor.

Även det här årets resa har lagts upp flickorna på Destination Sydafrika. Dom gjorde ett så bra jobb med att lägga upp vår första resa, 2008 att de fick även årets uppdrag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar