onsdag 17 november 2010

Tisdag 16 november

Dag 19, från Montagu till Gansbaai

Innan vi reser från Montagu åker vi ut för att köpa torkad frukt. Eva köper torkad mango. Vi avstår den här gången från att köpa den lokala, välsmakande, Muscadel. Vi avvaktar med inköp av drycker till Kapstaden och vinturen vi ska göra där.

Vi passerar många fruktodlingar och vingårdar på väg till Gansbaai. Halvvägs slutar plötsligt navigatorn NDrive att fungera. Navigatorn hittar inte kortet med kartor och stänger sedan av sig och vi kan inte starta den igen. Återigen får vi ta till vanliga tryckta kartor för att hitta vägen. Vilket fungerar väl så bra.

Vi når Gansbaai och hittar direkt vår nattlogi, Saxon Lodge hos Alan och Linda Woolnough. Samma plats som 2008 när Eva och jag var här första gången. Vi bokar oss för middag på Saxon och kör sedan till Kleinbaai. Där ska vi försöka reda ut när vi ska samlas för vår vithajsburdykning hos ekoturismföretaget White Shark Project. Vi får beskedet att väderprognosen vad gäller vind och våghöjd inte passar för ett burdyk. Men om vi vill kan man sätta upp oss på väntelista. Om vädret tillåter, ringer Andrew Newman på White Shark Project oss, om inte får vi ett SMS. Vi kan också om vi vill flytta vår hajsafari till torsdag. Det har samtliga andra som bokat onsdagen gjort. Vi vill vara säkra så vi sätter upp oss för båda alternativen.

Vi tar en promenad längs den långa strandpromenaden från vår lodge i hopp om att få se några valar. Men inga valar syns. Jag sätter mig vid datorn och noterar att jag för första gången på två dagar har en väl fungerande internetkontakt. Söker upp NDrives hemsida och får klart för mig hur jag ska kunna tvångsstarta NDrive navigatorn när den låst sig. Värt ett försök nu på torsdag när vi ska köra till och in i Kapstaden. På Saxon Lodge äter vi en härlig fyrarätters middag. Vi får se om telefonen ringer klockan sex imorgon.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar