torsdag 18 november 2010

Torsdag 18 november

Dag 21, från Gansbaai till Kapstaden

Idag är det dags att göra sista resan från Gansbaai till Kapstaden. Vi tar ett varmt adjö till våra värdar vid Saxon Lodge efter frukosten. Vi lovar att återkomma. Gärna till en ny födelsedagsfest. Den gav mersmak. Vi kör genom områden med många och stora vingårdar. I Hermanus är det påfallande att den Sydafrikanska ekonomin är i uppåtgående. Många nya köpcentra och andra byggnader kantar vägen genom staden. Vi stannar till för lunch i Kleinmond, en liten bad- och turistort. Jag känner igen mig för här stannade Eva och jag 2008 för att inta en lättare lunch på väg till Kapstaden.


Vi kör vidare. Utan att få se enda val längs kustvägen. Innan bad- och semesterorten Strand startar jag NDrive navigatorn. Jag har nu laddat den med laddaggregatet för min iPhone. NDrive ska, enligt beskrivningen, laddas från USB-porten i en dator. Efter en första återställning upprättar navigatorn satellitkontakten och fungerar! Vi kör genom Strand med de kilometerlånga sandstränderna. I år är det många badande på stranden. Husen, hotellen och apartementslägenheterna verkar till viss del vara uthyrda. 2008 såg Strand ut som en spökstad när vi körde längs beachen. Då var den här Kanarieöar-/Mallorca-liknande orten under uppbyggnad. När vi närmar oss Kapstaden och trafikrytmen ökar påtagligt kör vi fel. Vi använder karta och den färdbeskrivning vi fått av Julia vid Destination Sydafrika. Den stämde inte till 100%. Vi lämnar motorvägen N2 för tidigt och är "vilse". Men navigatorn fungerar fortfarande.

Jag kör nu efter navigatorn men vi hamnar återigen helt fel. Upptäcker att jag programmerat in fel gatuadress! Gör nu ett försök med att skriva in vårt gästgiveris namn, Brenwin Guest House och se, adressen presenteras omgående av navigatorn! Vi kör nu helt efter navigatorn och vi når vårt guest house vid tretiden. Säreget, men turligt nog har navigatorn fungerat hela tiden under den här resan! Installerade på Brewin Guest House upptäcker jag en plåt på väggen i ett av de rum vid disponerar. Där står att doktor Christian Bernard bodde i det rummet under de tre år han påbörjade sina medicinstudier i Kapstaden. Universitetssjukhuset ligger på gångavstånd från vårt guest house. Så det är sannolikt att Bernard bodde här på höjden ovanför Waterfront och sjukhuset. Vi oss till fots ned till "turistfällan" Waterfront. Kapstaden har förändrats i och med fotbolls-VM. Vi tillbringar ett par timmar i Waterfronts alla butiker. Vi avslutar med en middag hos en av de många restauranger som finns i Waterfront. Den indisk-/malayiska restaurang där Eva och jag åt en lunch innan vår Robben Island-tur 2008. Jag och Eva tar varsin prawn briani. Den här restaurangen är konstigt nog, med tanke på läget, alkoholfri!

Vi tar en taxi från klocktornet i Waterfront. Under resan upp till vårt gästgiveri passerar vi en övergiven lagerbyggnad i Waterfront. Längs långsidan har tre uteliggare tänt en eld för att värma sig i den råkalla kvällen. Imorgon ska vi flytta till Lézard Bleu. Det blir den sista hotellvistelsen här i Sydafrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar